Whale sailing - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hilbert Kroes - WaarBenJij.nu Whale sailing - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Hilbert Kroes - WaarBenJij.nu

Whale sailing

Door: Hilbert

Blijf op de hoogte en volg Hilbert

25 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Via een heeeel grote omweg tochKaikoura bereikt. De storm treft ook iedere toerist. Immers zonder reizen kom je nergens in Nieuw Zeeland. Wil je wat zien dan moet je van A naar B. En laat nou net onze route naar Kaikoura opnieuw afgesloten zijn vanwege de stormschade aan de kustweg.
Dan maar bijna 2 dagen omrijden om toch maar de walvissen te kunnen spotten. Nu maar hopen dat ze er toevallig vandaag ook zijn. We varen met hoge snelheid, zo’n 50 km per uur de oceaan op. De zee is mooi rustig. Na een half uurtje gaat de boot stilliggen in afwachting van de Whales. Niets te zien, een paar keer een aantal km’s verder op maar daar ook niets te zien.
Zouden wij dan bij die 6% horen die de Whalesniet te zien krijgen, dat zal toch niet.
De kapitein zet z’n sonar nog maar eens in het water om wat geluidsgolven van de Whales op te vangen. De spanning stijgt want hij schijnt geluiden waar te nemen. En dan plotseling doemt er eentje vlak voor onze neus op. Wat een kolossaal beest. Net zo lang als onze boot; 18 meter. En dan die fontijn iot z’n neusgaten, het lijken wel heet water bronnen op IJsland. Hij blijft een minuut of 8 aan het wateroppervlak. Dan duikt hij weer voor een uurtje naar de diepte. De kapitein meldt dat we nu goed moeten opletten want hij slaat één keer met z’n staartvin en dan is ie weg. Dus alle camara’s in de aanslag voor het moment. Ja daar komt de staartvin in beeld en inderdaad één keer hoog boven het water uit en de Whale is weer uit beeld. Een prachtige belevenis.
Geweldig om dit mee te maken. En als toegift krijgen we ook nog de zeeleeuwen en dolfijnen te zien. Vooral die heel snelle dolfijnen (een heel kleine soort) zijn super mooi om te zien.
Wat een topdag!!!! GEWELDIG!!!!

• 25 Februari 2018 - 07:37

Tonny:

Mooi man

• 25 Februari 2018 - 09:47

Henk En Dini:

Het zal inderdaad een geweldige ervaring zijn! En....natuurlijk ook hele mooie foto’s gemaakt. Geniet nog samen!

• 25 Februari 2018 - 10:53

Arie Kroes:

Omrijden, ook al vraagt dat veel geduld, wordt op een onvergetelijke manier beloond.
    Nog heel veel plezier, wat alweer de laatste week wordt, daar.

Groeten Arie en Rietje

• 25 Februari 2018 - 12:04

Gerrit Hoen:

Gelukt, ervaringen die bij je blijven.
    Wij denken aan schaatsen en jullie in de ☀️ op zee.
    Gerrit Hoen

• 25 Februari 2018 - 18:02

Jaap En Hettie:

Jammer van de storm en het omrijden, maar wat een grandioze ervaring zeg. Super dat er toch nog één bereid was om jullie een onvergetelijke ervaring te geven. Geniet nog van jullie laatste week. Groetjes Jaap en Hettie

• 26 Februari 2018 - 13:07

Taco:

Tjonge jonge, wat een belevenissen daar. Uit je pracht verhaal begrijp ik dat het 'bootje varen' zeer de moeite waard was. Wat een beesten, he. Hulde voor de fotograaf: schitterende foto's!
    @Hier in Holland zien we geen beesten zwemmen, het water is bevroren... :-)